Anni Siltanen: Joustavista mahdollisuuksista vetovoimaa pienille ja kustannusintensiivisille aloille?

Petra Kannonkari (petra.kannonkari a kemianteollisuus.fi), 29.8.2017

Muovi- ja kumitekniikan taiturikoulutusta järjestää tällä hetkellä ainoana Tredu Tampereella. Koulutukseen hakeutuvien opiskelijoiden määrä voisi olla korkeampi, sillä taitureiden tarvetta toimialalla on, ainakin viimeisimpien suhdannebarometrien mukaan. On sanomattakin selvää, että näin pienen, mutta verrattain kustannusintensiivisen koulutuksen vetovoimaa on pystyttävä nostamaan.

Vetovoima on siitä hankala asia, että sen ennustettavuus on vaikeaa. Nuorten alavalintoja ja -kiinnostusta vuosittain mittaava Kun Koulu Loppuu -tutkimus  (T-media, liite ohessa) toteaa tänä vuonna kemian nousseen kiinnostavuudessa hieman edellisistä vuosista. Nuoret pitävät yläkoulusta saatavaa alatietoutta ja omia vanhempia tärkeimpinä tiedonlähteinä ja arvottavat sosiaalisen median tiedonhaussa huomattavasti aikaisempaa alemmaksi. Nuoret kokevat palkkauksen olevan kohdallaan ja uskovat, että kemianteollisuudessa tehdään tärkeää työtä. Aikaisempina vuosina osa tuloksista on ollut samankaltaisia, osa täysin erilaisia. Voisin kuitenkin vaikka vannoa, että juurikaan kukaan nuorista ei tiedä kumiteollisuuden olevan osa kemianteollisuuden kokonaisuutta. Kumiteolisuuden tunnetuksi tekeminen nuorten ja heille tietoa välittävien opinto-ohjaajien ja opettajien keskuudessa on ensiarvoisen tärkeää. Keinoja voivat olla (some)viestinnän lisäksi vaikkapa opettajien ja opinto-ohjaajien tiedotustilaisuudet ja tuotantolaitosovierailut. Uskon eniten konkretiaan ja oikeisiin esimerkkeihin, sillä on tärkeää saada teollisuusaloille sellaista opiskelijapotentiaalia, joka sinne oikeasti haluaa. Dialogia oppilaitosten ja yritysten välillä tulee aktiivisesti tukea. 

Perinteisten vetovoimatoimenpiteiden rinnalla uskon ehdottomasti eniten myös erilaisten joustavien mallien luomiseen ja niiden voimaan vetovoiman tuottajina. Tredun ja kahden yrityksen kanssa Pirkanmaalla käynnistetty Kumitaituri-ohjelma on erinomainen esimerkki mallista, joka yhdistää ammatillisiin opintoihin opiskelijan omasta taustasta ja osaamisesta riippuen tavallista enemmän työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Opiskelija saa räätälöidyn koulutuksen, yritys sen tarpeisiin räätälöityä ammattitaitoa. Ammatillisen perustutkinnon jälkeen opiskelijan on mahdollista työllistyä kumialan ammatilliseksi osaajaksi -tai vaihtoehtoisesti omien toiveiden mukaan jatkaa AMK-insinööriopintoihin ja sitä kautta vaikkapa akateemiselle polulle. Ammatillisen reformin astuessa voimaan vuonna 2018 ovat tällaiset mallit ehdottomasti tarpeen ja onkin hienoa, että kumiteollisuus toimii tässä asiassa kemianteollisuuden edelläkävijänä. Pienet koulutusmäärät mahdollistavat erilaiset kokeilut ja nopean kehittämisen. 

On ensiarvoisen tärkeää, että pidämme yhdessä huolta pienten, mutta Suomelle erittäin tärkeiden alojen tulevaisuudesta. Vetovoima- ja osaamiskysymykset ovat tässä aivan keskiössä. Kumialan monipuoliset mahdollisuudet ansaitsisivat ehdottomasti paremman sijoituksen koulutushakutilaistoissa. Olen tässä mielelläni avuksi - jatketaan siis keskustelua.

Anni Siltanen
Asiantuntija, Osaaminen ja vetovoima
Kemianteollisuus ry
anni.siltanen a kemianteollisuus.fi 



Takaisin

Kun koulu loppuu - Nuorten tulevaisuusraportti 2017 Kemianteollisuus (pdf)

Kun Koulu Loppuu Nuorten Tulevaisuusraportti
4.2 MB, päivitetty 30.8.2017